Komentarz do art. 39 | RODO komentarz

Przejdź do treści

RODO – komentarz

Na bieżąco aktualizowany komentarz do ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. 
Piszemy tylko o tym, co ważne w praktyce.

Zadania inspektora ochrony danych

  • RODO określa zadania IOD, ale katalog ten nie jest zamknięty,
  • IOD ma rolę jedynie doradczą i monitorującą zgodność z przepisami, to nie IOD podejmuje decyzje co do wdrożenia środków technicznych i organizacyjnych,
  • ustalając zakres zadań IOD, należy być ostrożnym, aby nie doprowadzić do konfliktu interesów (który wystąpiłby, gdyby IOD decydował o kwestiach, które jednocześnie kontroluje).

Jakie zadania ma IOD?

Art. 39 określa zadania IOD, którymi są przede wszystkim:

  • informowanie podmiotu, który go wyznaczył, o obowiązkach spoczywających na tym podmiocie na mocy przepisów o ochronie danych osobowych oraz doradzanie mu w tej sprawie,
  • monitorowanie przestrzegania przepisów z zakresu ochrony danych oraz polityk podmiotu, który go wyznaczył,
  • działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty.

Rolą IOD jest doradzanie podmiotowi, który go wyznaczył i monitorowanie przestrzegania przepisów. Jednak nie jest rolą IOD faktyczne podejmowanie decyzji i wdrażanie w organizacji odpowiednich środków techniczno-organizacyjnych (np. opracowywanie procedur ochrony danych osobowych).

Takie zadania zgodnie z RODO leżą w zakresie odpowiedzialności administratora lub podmiotu przetwarzającego. Odmienne podejście mogłoby prowadzić do konfliktu interesów opisanego w komentarzu do art. 38, jako że IOD dokonywałby de facto kontroli działań i decyzji, które sam podjął. Dlatego chociaż katalog z art. 39 nie ma charakteru zamkniętego, to – jak wskazuje PUODO w Sprawozdaniu krajowym polskiego organu nadzorczego

w przypadku nakładania na IOD innych zadań należy zawsze uwzględnić art. 38 ust. 6 RODO, tj., że zadania nakładane przez administratora na IOD nie mogą powodować konfliktu interesów.

Czego nie robi IOD?

PUODO wskazał wprost, że:

  • administrator nie powinien upoważniać IOD do nadawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych w imieniu administratora

Przede wszystkim obowiązki określone w art. 29 i art. 32 ust. 1 i 4 RODO są obowiązkami administratora. (…) Takie osoby powinny bowiem najlepiej znać organizację pracy w swojej jednostce i dzięki temu w sposób najwłaściwszy określić, komu oraz w jakim zakresie powinno być nadane stosowne upoważnienie do przetwarzania danych. Zatem dla zapewnienia właściwego systemu ochrony danych w jednostce najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby nadawanie upoważnienia do przetwarzania danych przez samego administratora (podmiot przetwarzający) lub - w zależności od wielkości podmiotu i jego struktury - przez np. kierownika działu kadr lub kierowników innych komórek organizacyjnych. Osoby te bowiem mogą najbardziej precyzyjnie określać, komu oraz w jakim zakresie upoważnienie powinno zostać nadane, i na bieżąco je aktualizować. Natomiast rola inspektora ochrony danych koncentruje się na monitorowaniu przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych i wewnętrznych polityk oraz prawidłowego wykonywania wynikających z nich obowiązków, a także doradzaniu i podnoszeniu świadomości w zakresie tych obowiązków. Dlatego IOD nie powinien być osobą, która sama realizuje obowiązki określone w art. 29 i art. 32 ust. 1 i 4 RODO. Powodowałoby to konflikt interesów, którego występowania zakazuje w odniesieniu do inspektorów art. 38 ust. 6. RODO. Rola IOD może natomiast polegać na doradzaniu czy konsultowaniu rozwiązań, jakie administrator (lub podmiot przetwarzający) zamierza przyjąć w zakresie realizacji obowiązków z art. 29 i 32 ust. 1 i 4 RODO, w tym np. procedur nadawania upoważnień czy treści upoważnień. Rolą IOD jest zatem wspieranie administratora w przestrzeganiu i właściwym stosowaniu przepisów o ochronie danych osobowych, a nie wyręczanie go w realizacji jego zadań (źródło: strona PUODO).

  • IOD nie powinien sporządzać projektu umowy powierzenia danych

Gdyby IOD przygotowywał projekt umowy powierzenia danych, której stroną jest podmiot, który go wyznaczył, oznaczałoby to, że IOD bierze udział w procesie decyzyjnym dotyczącym ukształtowania tej relacji umownej. Zdaniem PUODO również ta sytuacja prowadziłaby do konfliktu interesów, ponieważ:

Najpierw [IOD] (...) określałby, w jaki sposób ukształtowane będą relacje między administratorem i podmiotem przetwarzającym oraz prawa i zobowiązania stron umowy, a następnie, realizując swoje obowiązki, zobowiązany byłby jednocześnie ocenić prawidłowość i zgodność z przepisami podjętych w tym zakresie decyzji.

  • IOD nie powinien prowadzić rejestru czynności przetwarzania danych osobowych

Zgodnie z art. 30 ust. 1 RODO administrator prowadzi rejestr czynności przetwarzania danych osobowych, za które odpowiada. Co ciekawe, w Wytycznych dotyczących inspektorów ochrony danych Grupa Robocza Art. 29 uznała, że:

nic nie stoi na przeszkodzie, aby administrator lub podmiot przetwarzający powierzył DPO [czyli IOD – przyp. red.] prowadzenie, w imieniu administratora albo podmiotu przetwarzającego, rejestru czynności przetwarzania danych. Taki rejestr powinien być uznany za jedno z narzędzi umożliwiających DPO [czyli IOD – przyp. red.] realizację jego zadań w zakresie monitorowania przestrzegania przepisów, informowania administratora lub podmiotu przetwarzającego i doradzania im.

Tymczasem odmienne zdanie ma w tym zakresie PUODO, który wskazuje, że jego zdaniem IOD może jedynie wspomagać administratora w prowadzeniu rejestru, np. poprzez doradztwo, a nie rejestr ten faktycznie prowadzić.

  • To rolą administratora, a nie IOD jest opracowanie wewnętrznej polityki ochrony danych osobowych

Zdaniem PUODO:

Rolą IOD jest (…) dokonywanie oceny przyjętych przez administratora środków (w tym wewnętrznych polityk) pod kątem ich zgodności z przepisami prawa i skuteczności. (…) W trakcie tworzenia polityk dotyczących ochrony danych wskazane jest, aby administrator zasięgał opinii i wskazówek u swojego inspektora ochrony danych (IOD), który posiada fachową wiedzę na temat prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych (…).

Jednak na tym kończy się rola IOD w tym zakresie – to administrator odpowiedzialny jest za wdrożenie środków organizacyjnych, w tym właśnie wewnętrznych polityk.

Co to znaczy, że IOD wypełnia swoje zadania z należytym uwzględnieniem ryzyka?

Zgodnie z komentowanym przepisem IOD wypełnia swoje zadania z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania. Zarówno PUODO, jak i Grupa robocza art. 29 wskazują, że w praktyce oznacza to, że IOD powinien określić priorytety w swojej działalności, które zależeć będą od potrzeb podmiotu, w którym został wyznaczony, i powinien koncentrować się na tych obszarach, z którymi wiąże się najwyższy poziom ryzyka dla organizacji.

Wybrane decyzje organów nadzorczych

Upomnienie PUODO – podmiot zobowiązał IOD do nadawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych